دلگرم
امروز: پنج شنبه, ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ برابر با ۱۷ رمضان ۱۴۴۵ قمری و ۲۸ مارس ۲۰۲۴ میلادی
کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض
2
زمان مطالعه: 11 دقیقه
کاشت گونه و انواع کاشت گونه و معرفی روش های کاشت گونه و عوارض مختلف کاشت گونه و تزریق چربی به گونه و برجسته کردن گونه و بررسی جراحی گونه

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

وقتی نگاهش می کنی انگار دو گردوی بزرگ را داخل هر دو لپش گذاشته و دارد با تو حرف می زند. هر کاری می کنی که به این دو برآمدگی که تقارن صورتش را برهم زده است توجه نکنی، نمی شود.

گر زمانی در کشاکش جنگ جهانی اول، جراحی زیبایی برای ترمیم صورت سوخته و آسیب دیده سربازان به کار گرفته می شد تا شاید مرهم اندکی باشد بر جای زخم خشم، نفرت و گلوله، اما امروز به قدری این شاخه جراحی پیشرفت کرده است که به متخصصان این امکان را می دهد متقاضیان را به هر شکلی که دوست دارند دربیاورند.

امروز جراحی گونه، یا همان گونه گذاری، یکی از روش های محبوب جوانان، بخصوص خانم های جوان در سراسر دنیاست اما آیا این روش تنها با هدف زیبایی انجام می شود یا فایده درمانی هم دارد؟ چرا افراد هزینه می کنند تا گونه هایشان را برجسته کنند؟ سعی می کنیم با کمک دکتر علی بیات شهبازی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و عضو انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به این پرسش ها پاسخ دهیم.

بعضی از روان شناسان معتقدند بیشتر کسانی که برای گونه گذاری و عمل های زیبایی به مراکز جراحی پلاستیک و زیبایی مراجعه می کنند دارای کمبود اعتماد به نفس هستند.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

معمولا این افراد خود را زیبا نمی بینند و با وجود این که اطرافیان و خانواده شان در صورت و گونه آنها هیچ مشکلی نمی بینند، اما خودشان همیشه اضطراب و استرس دارند و به هیچ وجه قبول نمی کنند مشکلی ندارند البته گاهی مشکل جدی تر از این حرف هاست و افراد، دارای اختلال های روانی هستند که در این مواقع جراحان زیبایی باید بشدت مراقب باشند و قبل از عمل حتما آنها را به روان شناس یا روانپزشک ارجاع دهند.

اما متخصصان جراحی زیبایی انگیزه های دیگری را نیز برای این عمل مطرح می کنند. معمولا برجسته کردن گونه دلایل مختلفی دارد که مهم ترین آنها ضعیف تربودن گونه نسبت به سایر اجزای صورت است؛ برای مثال ممکن است فردی در گونه هایش نسبت به برجستگی کره چشم یا کل صورت دارای یک ضعف بافتی باشد. این مشکلات می تواند دلیل ژنتیکی و مادرزادی داشته باشد.

همچنین بعضی از افرادی که کل صورتشان در اثر افزایش سن لاغر می شود و با کاهش زیاد چربی صورت، حالت شادابی و پری پوست شان از بین می رود برای گونه گذاری مراجعه می کنند.

بعضی ها نیز که گونه هایشان در اثر شکستگی یا تصادف حالت طبیعی خود را از دست داده و صورتشان شکل نازیبایی پیدا کرده است، نیاز به پروتز گونه معمولا یکطرفه دارند.بعضی های دیگر نیز به صورت مادرزادی دچار مشکلاتی هستند که نیاز به گونه گذاری دارند؛ برای مثال فردی صورت کشیده ای دارد، ولی اجزای صورتش کاملا نامتناسب و بدشکل است.گاهی تناسب طبیعی صورت که به صورت معمول در بیشتر افراد وجود دارد، در بعضی ها دیده نمی شود بنابراین افرادی که این تناسب اجزای صورت را ندارند نیز خواهان تغییراتی در گونه هایشان هستند.

بهترین روش گونه گذاری

دلایل مختلفی برای گذاشتن گونه وجود دارد، به همین دلیل روش ها و راهکارهای مختلفی نیز برای گونه گذاری ایجاد شده است؛ برای مثال: برای فردی که صورت لاغر با چین و چروک زیادی دارد، اولین راه تزریق چربی است. در این موارد چربی از بافت بدن گرفته و به تمام صورت تزریق می شود، این کار باعث شادابی پوست و برطرف شدن چروک های صورت می شود و همچنین می تواند حجم گونه را نیز جبران کند.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

عوارض تزریق چربی

در تزریق چربی از یک پرکننده به عنوان فیلر استفاده می شود، اما تزریق چربی با مشکلاتی همراه است و این امکان وجود دارد که چند بار این عمل برای فرد تکرار شود، همچنین عمل تزریق چربی طولانی است. در این روش چربی از بدن خود فرد گرفته شده و به صورتش تزریق می شود.

این چربی ها معمولا از قسمت های زیر ناف گرفته می شود. در حقیقت، چربی از ناحیه کم خون به ناحیه پرخون منتقل می شود.نکته مهم این است که ۳۰ تا ۴۰ درصد چربی تزریق شده به صورت، جذب بدن شده و بقیه آن به عنوان گونه در صورت فرد برجای می مــاند، به همین دلیل در بیشتر مواقع بیش از حد نیاز، چربی به صورت تزریق می شود.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

جنس پروتزها

پروتزها اغلب از ماده ای به نام سیلیکون ساخته می شود که ضرر عمده ای برای بدن ندارد و سال ها بدون عارضه در محل باقی می ماند. پروتز گونه را به دو طریق می توان روی استخوان گونه قرار داد؛ از راه داخل دهان یا پلک تحتانی.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

عوارض گونه گذاری

عمل جراحی گونه گذاری با پروتز ممکن است عوارضی مانند خونریزی محل عمل، خونمردگی، جابه جایی پروتز و عفونت ایجاد کند که به غیر از عفونت معمولا بقیه موارد قابل کنترل است.در صورت عفونت نیز پروتز باید هرچه سریع تر خارج شود و در صورت لزوم چند ماه بعد دوباره عمل را تکرار کرد. پروتز گونه را می توان در مرد و زن پس از هجده سالگی کار گذاشت، ولی به طور کلی محدوده سنی خاصی ندارد.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

جراحی زیبایی ایجاد چال گونه

باورتان می شود فردی چند میلیون تومان هزینه کند تا با انجام عمل جراحی ایجاد چال گونه، لبخندش را بانمک تر کند؟ مدتی است این جراحی در جهان طرفداران بسیاری پیدا کرده است.کارشناسان دلیل اصلی این گرایش را تبلیغات مختلف ماهواره ها و مجلات مد و زیبایی می دانند. این روزها بسیاری از خانم ها بویژه جوان ترها دست به هر کاری می زنند تا زیباتر شوند. بینی خود را عمل می کنند، اما راضی نمی شوند، گونه می کارند، اما باز هم از چهره شان رضایت ندارند، بوتاکس می زنند، اما باز هم به ایده آل شان نمی رسند و خلاصه هر روز به دنبال روشی برای زیبایی بیشتر می گردند. از طرفی جراحی های زیبایی به صورت چشم وهمچشمی درآمده و بیشتر از ۵۰ درصد آنها غیرضروری است.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

چال گونه دیگر چیست؟

چال گونه همان فرورفتگی کوچکی است که بعضی افراد وقتی می خندند به طور طبیعی و ژنتیکی روی لپ هایشان ایجاد می شود و به باور عام چهره بانمکی پیدا می کنند، اما چنین جراحی هایی به هیچ وجه علمی نیست، زیرا در هیچ یک از منابع آموزشی جراحی پلاستیک و زیبایی به این عمل ها اشاره ای نشده است و متاسفانه پزشکان به صورت سلیقه ای و با درخواست مراجعان و صرفا برای درآمد بیشتر دست به این جراحی های عجیب و غریب می زنند.

شاید برایتان جالب باشد بدانید روش خاصی هم برای کاشت و ایجاد چال گونه وجود ندارد تا بر مبنای آن پزشکان اقدام به جراحی کنند. بنابر این باید گفت کاشت چال گونه ، یک جراحی منطبق با سلیقه جراح است و هیچ معیار علمی برای انجام آن وجود ندارد.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

روش انجام

جراحی کاشت چال گونه به دو روش انجام می شود و بسته به نوع صورت افراد متقاضی متفاوت است. اگر صورت فرد لاغر و استخوانی نباشد، جراح چربی های آن قسمت از صورت که محل ایجاد چاله است را ساکشن می کند تا یک فرورفتگی کوچک درست زیر گونه ها و در ناحیه خنده او به وجود بیاید اما اگر صورت فرد لاغر باشد و تجمع بافت چربی در ناحیه زیر گونه ها (روی لپ ها) نداشته باشیم، جراح می تواند از داخل دهان، قسمتی را که قرار است روی صورت چال بیفتد با بخیه جمع کند و به این ترتیب، چال گونه را برای فرد به وجود آورد.

این جراحی معمولا سرپایی است و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارد و با بی حسی موضعی انجام می شود، اما ممکن است بسته به شرایط، نیاز به تزریق داروی بیهوشی باشد.از طرفی بعد از جراحی و از بین رفتن اثر داروی بیهوشی یا بی حسی موضعی، فرد در ناحیه جراحی شده احساس درد و سوزش دارد که با مسکن و به مرور زمان رفع می شود.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

عوارض

به طور کلی حدود یک ماه طول می کشد تا بخیه ها جذب شود و زخم ها بهبود پیدا کند و فرد به وضع طبیعی برسد، اما کاشت چال گونه عوارض خاصی در پی ندارد.البته ممکن است فرد بعد از جراحی دچار مشکلاتی شود. برای مثال هنگام خندیدن یا ابراز احساساتی که به حرکات عضلات صورت نیاز دارند، نتواند مانند قبل و حتی به صورت طبیعی، میمیک خنده یا سایر ابراز احساسات صورت خود را نشان دهد حتی اگر این جراحی توسط فرد بی تجربه ای انجام شود، می تواند به سیستم عصبی محلی که کاشت چال گونه در آن انجام شده است، آسیب برساند و حتی به فلج قسمتی از اعصاب حرکتی صورت منجر شود که متاسفانه در بسیاری از مواقع غیرقابل درمان است. از طرفی ممکن است چال گونه ها با هم قرینه نباشد و تناسب چهره فرد به هم بخورد.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

دائم یا موقت

هیچ تضمینی وجود ندارد و نمی توان به صورت صد درصد گفت این چال گونه کاشته شده تا آخر عمر برای تمام افراد باقی می ماند.در واقع به دلیل بخیه ای که در ناحیه داخلی دهان زده می شود، ممکن است حالت چسبندگی در آن قسمت ایجاد شود و این چسبندگی برای بعضی افراد، چال گونه همیشگی را در پی داشته باشد و برای بعضی دیگر این طور نباشد و به مرور زمان از بین برود. بنابراین هیچ جراحی به بیمار خود نمی گوید که جراحی چال گونه، دائم است.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

سخن آخر

شاید بسیاری از افراد تصور می کنند با جراحی بینی، اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند، اما در مورد جراحی کاشت چال گونه چنین صحبتی خنده دار است و بسیاری از افراد بعد از این جراحی پشیمان می شوند، چرا که گاهی چهره آنها هیچ تغییری نمی کند و گاهی هم صاحب یک لبخند غیرواقعی خواهند شد حتی گروهی از این افراد تا آخر عمر نمی توانند قهقهه بزنند و از اقدام خود پشیمان می شوند، اما از آنجا که جراحی کاشت چال گونه اغلب غیرقابل برگشت است، پشیمانی سودی ندارد.

پس اگر به دنبال راهی برای زیباترشدن می گردید، به جای انجام جراحی های غیرضروری به فکر زیبایی و سلامت پوست و اندام خود باشید و با تغذیه مناسب و ورزش صاحب زیبایی طبیعی شوید.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

عوارض ژل های دائم

ژ ل هایی که برای برجسته سازی و جوان کردن پوست صورت استفاده می شود دارای دو نوع موقتی و دائم است.از آنجا که ژل های دائم از مواد پلاستیکی تشکیل شده است، به وسیله پوست جذب نمی شود و برای همیشه در محل گونه باقی می ماند بنابراین می تواند بسیار مضر باشد.در صورتی که ژل های موقتی به وسیله پوست جذب می شود و نسبت به نوع اول عوارض کمتری دارد.

بسیاری از جراحان پلاستیک تزریق ژل را توصیه نمی کنند، زیرا معمولا در محل تزریق شده ثابت نمی ماند، حرکت می کند و به جاهای دیگر صورت منتقل می شود. شش ماه تا سه سال بعد از تزریق ژل، عوارض گونه گذاری نمایان می شود که شامل تورم، کبودی، التهاب سلولی و آبسه در محل تزریق است.

در بعضی از موارد، گونه ها برجستگی متقارن خود را پس از مدتی از دست داده و تغییر شکل پیدا می کنند. متاسفانه درمان مشخصی برای این بدشکلی ها وجود ندارد و هرگز هم به حالت عادی بازنمی گردند.

تزریق ژل در ابتدا خوب و سریع جواب می دهد، اما عوارض منفی اش پس از مدتی بروز می کند.

بیرون آوردن این ژل ها نیز کار بسیار دشواری است، زیرا دارای پوشش واحدی نیست که در یک جایگاه باقی بماند، بلکه لابه لای نسوج مختلف پخش می شود و عفونت های شدیدی ایجاد می کند که می تواند به شکل چرک، پوست صورت را سوراخ کند. اگر ژل به اشتباه در مجاورت اعصاب صورت تزریق شود، به فلج شدن بخشی از چهره منجر می شود. البته بعضی از افراد نیز به این ژل ها حساسیت دارند و در اثر تزریق دچار حساسیت حاد تنفسی شده و حتی تا پای مرگ نیز پیش می روند.

کاشت گونه،معرفی،روش ها و عوارض

همیشه برای جراحی های پلاستیک عوارضی وجود دارد، ولی اگر تصمیم دارید یکی از جراحی های پلاستیک را روی صورت تان انجام دهید، باید مطمئن شوید فواید آن از مضراتش بیشتر است که این موضوع درباره تزریق ژل مصداق ندارد.

اگر تمایل به برجسته کردن گونه هایتان دارید، بهتر است به جای ژل، پروتزهای گونه را انتخاب کنید که انتخاب مناسب تری است، زیرا پروتزهایی که برای گونه گذاری استفاده می شود ضرر عمده ای برای بدن ندارد و سال ها بدون عارضه در محل باقی می ماند.

برای گذاشتن پروتزهای گونه می توانید بیهوشی کامل یا موضعی را انتخاب کنید. این جراحی معمولا نیم ساعت طول می کشد. در طول این عمل برش کوچکی از داخل دهان در حد فاصل لثه فوقانی و گونه داده می شود.



این مطلب چقدر مفید بود ؟
5.0 از 5 (2 رای)  

دیدگاه ها

اولین نفر برای ثبت دیدگاه باشید !


hits